Tentang

Tinta Nissa' Yusof pada 1/01/2006 07:48:00 PM

01 January 2006

Minggu Penulis Remaja

MPR ialah program sistematik selama seminggu anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) bagi melatih penulis remaja berbakat. Projek ‘anak angkat’ ini diilhamkan oleh beberapa pihak di DBP pada pertengahan 1980-an, termasuklah Datuk Johan Jaafar, En. Abdul Ahmad dan En. Ali Majod.

Minggu Penulis Remaja 2006

MPR 2006 adalah sesi MPR yang ke-21, disertai oleh 22 orang penulis remaja. Satu-satunya MPR yang dijalankan dengan konsep Mentor-Protege.


Rasional Logo Kelab Alumni MPR
(disediakan oleh Hizairi Othman, disalin dari YahooGroup)

Logo Kelab Alumni MPR mengaplikasi pendekatan ‘minimalist’, suatu aliran seni yang berpengaruh terutamanya dalam senibina. ‘Minimalist’ percayakan konsep ‘kurang itu lebih’ apabila segala sesuatu yang minima dimanfaat untuk menyerlahkan segala sesuatu yang rupa-rupanya lebih besar atau memberi impak maksima. Minimalist serentak menyenangi gaya moden, ringkas dan sederhana yang difikirkan sesuai untuk abad baru.

Konsep itu diwakili oleh sebongkah kiub sebagai refleksi penulis generasi baru mengutamakan pemikiran kreatif dan kritikal sebagai penanda skala kreativiti mereka. Sementara imej mata pula refleksi sudut pendangan dunia yang lebih luas dan multi persepsi, mentafsir dan menterjemah realiti dalam banyak sudut pandangan dan tidak menyempitkan fikiran dalam suatu tempurung pemikiran saja.

Seterusnya kombinasi kiub dan mata itu menampakkan hubungan simbiosis yang wujud dalam karya dan set mental pengkarya yang bernaung di bawah Kelab Alumni MPR ini. Penulis generasi baru tidak sahaja meminati dan mempraktikkan sastera saja tetapi juga beberapa cabang seni lain. Mereka juga percaya bahawa seni dan ilmu perlu disatukan guna memenuhi bentuk karya era baru. Dan sastera sebagai minat utama, tidak sahaja digauli sastera tempatan tetapi juga dijukstaposisi sastera nusantara dan sastera antarabangsa sebagai persediaan
menjadi warga sastera global dan penulis yang lebih cendekia dan kreatif.

0 komen: