Mencari diri dalam sastera

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/28/2007 10:54:00 PM

28 January 2007

Saya bukanlah berasal daripada keluarga yang terlibat dengan sastera. Entah mengapa saya begitu berminat dengan sastera. Benih - benih minat tumbuh makin subur apabila saya mengenal sajak - sajak karya Allahyarham Usman Awang. Saya banyak menulis semasa di sekolah menengah tetapi karya-karya saya ketika itu cuma untuk simpanan sendiri dan banyak yang dah hilang pun.

Apabila masuk kolej, saya semakin perlahan menulis kerna sibuk dengan pelajaran. Alhamdulillah, selepas salah satu karya saya yang kecil dan tidak seberapa tersiar dalam Tunas Cipta, saya ditawarkan oleh DBP untuk menyertai MPR. Saya tidak berfikir 2 kali, bulat - bulat saya terima.

Semasa di MPR, banyak yang saya belajar, terima kasih kepada DBP dan semua mentor. Hari ini, saya berusaha mencari waktu terluang untuk menulis walaupun hakikatnya saya terlalu sibuk, lebih lebih lagi sebagai pelajar jurusan undang undang. Terlalu banyak benda yang nak dibaca, hinggakan hendak membaca karya-karya sasterawan negara dan penulis mapan pun terlalu susah, saya perlu banyak memberi tumpuan kepada 'study', tetapi saya cuba juga mencuri masa untuk membaca karya - karya sastera.

Saat ini, tika saya memegang pena dan hendak berkarya, saya sering memasang niat dalam hati, saya menulis kerna mahu mencari diri saya dan hakikat hidup yang sebenar. Saya cuba menulis atas nama ketuhanan dan perikemanusiaan. Saya bukan manusia terbaik untuk bercakap tentang ketuhanan dan perikemanusiaan, tetapi saya mahu mencuba. Dalam pada masa yang sama saya mahu mengubah diri menjadi manusia yang lebih baik melalui karya-karya saya.

Perjalanan sastera saya terlalu baru, tersangat hijau, masih jauh, terlalu jauh. Saya tahu saya mesti sabar dan tekun, tetapi itulah, status sebagai pelajar undang undang mengekang saya untuk istiqamah dalam berkarya. Saya harapkan sokongan kalian kepada saya untuk saya terus sabar dan tekun berkarya, tidak putus asa.

Memang, saya mencari diri dalam sastera.

-faizal-

pantun suka hati

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/24/2007 05:05:00 PM

24 January 2007

PANTUN SUKA HATI

Dicipta secara suka hati oleh Nissa’ Yusof


Berbuah rambutan di tepi padang
Ambillah tuan buat berkelah
Meskipun leher di hujung pedang
Jangan sekali mengaku kalah

Tengku Muda menjala siakap
Sambil menghisap tembakau cina
Usah dihirau orang bercakap
Ayuh kita tajamkan pena

Tumbuh lalang di pinggir kali
Datang mamak habis ditebas
Biarlah orang tidak peduli
Asalkan kita berniat ikhlas

Masak ranum si buah duku
Cantik kuning si buah nangka
Inilah saja hasil tanganku
Untuk kita bersuka-suka

BENGKEL PENULISAN ISLAMI GLKL-ADABUNA

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/24/2007 04:47:00 PM

Oleh : ainunL muaiyanah sulaiman

BENGKEL PENULISAN ISLAMI GKLN-ADABUNA

Assalamualaikum

Pihak group Karyawan Luar Negara (GKLN) dan Adabuna(group penulis dari Timur Tengah) buat julung kalinyatelah mengadakan kerjasama menganjurkan bengkel penulisan Islami GKLN-ADABUNA secara maya (online).

Bengkel ini bakal dilangsungkan secara online menggunakan aplikasi Yahoo Mesenger, dan tiga sesi(bagi setiap fasilitator) akan dijalankan serentak. Seramai 12 orang peserta dari kedua-dua kumpulan (yang terdiri daripada penulis-penulis muda dari Mesir, US,Dublin, United Kingdom, Australia, New Zealand, danlain-lain) telah dipilih dan karya-karya mereka bakal dibedah oleh 3 orang fasilitator yang terdiri daripada penulis-penulis mapan iaitu saudara Faisal Tehrani,saudara Zaid Akhtar, dan Puan Nisah Haron.

Kepada semua yang berminat, anda dijemput untuk turutsama mengikuti bengkel tersebut sebagai PEMERHATI danPENDENGAR samaada melalui radio MISG (http://www.radiomis g.com/ ) atau mengikutinya secaralangsung secara jemputan dari moderator setiapbengkel.

Tarikh: 3 Februari 2007
Masa:KL -Sat 9:00 PM
CAIRO -Sat 3:00 PM
NASHVILLE-Sat 7:00
AMDUBLIN -Sat 1:00 PM
MELBOURNE - Sat 12:00 PM
WELLINGTON - Sun 2:00 AM

Sekiranya mahu mengikuti siaran secara langsungmelalui online conference, sila pastikan komputer andamempunyai kelengkapan voice teleconference dan sila minta moderator menjemput anda dalam conference masing-masing.

ID moderator adalah seperti berikut:
1) ISE_SEKODA
2) HAFEZIFTIQAR
3) TECOLPET

(P/S: untuk siaran melalui radio, hanya satu sesi akan disiarkan dalam satu masa. 2 sesi yang lain akan ditunda siarannya pada waktu yang bakal ditetapkan kemudian)

maklumat lanjut boleh hubungi : fieza_nur@yahoo. com atau layari http://gkln. blogspot. com

~penulis~ saya dapat email ini daripada abang fahd razy

Terima Kasih Setinggi Gunung Everest

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/20/2007 03:02:00 PM

20 January 2007

Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua mantan MPR bukan sahaja mantanmpr 2006, malam semua mantan mpr tahun - tahun yang lalu, juga terima kasih yang tidak terhingga kepada mentor - mentor mpr di atas sokongan yang terus menerus terhadap blog ini.

Pada kesempatan ini, saya mohon maaf sangat - sangat kerna dengan kesibukan semester baru, saya terpaksa mengurangkan sedikit perhatian ke atas blog tercinta ini, kalau ada cuti - cuti atau kesempatan yang betul - betul menyempatkan, barulah dapat saya menulis di blog ini.

Walau bagaimanapun, syukur kerna blog ini masih mampu bertahan dan harapnya dengan bertahannya blog ini, mantan mpr 2006 terutamanya akan terus bertahan dalam arena penulisan dan dengan adanya sokongan daripada mentor mentor, insyaAllah kita sama - sama akan terus menulis dan berjuang.

Selamat tahun baru 1428, moga terus berkarya dan terus berjaya.

-moderator blog mpr 2006-
-FaizaL-

gambar banjir

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/16/2007 04:51:00 PM

16 January 2007





Oleh : Nabiha

Sebahagian daripada keadaan banjir luar biasa yang melanda daerah Kota Tinggi, Johor. Lokasi:Kg.Makam Masa:10.00pagi



P/S : bagaimana ya keadaan orang di johor sana. Alhamdulilah di terengganu masih baik-baik sahaj. Biarpun hujan tak mengerti belas ~yana~






Pengalaman

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/03/2007 01:46:00 AM

03 January 2007

oleh : Azree

"Harapan hamba sejarah akan dibaca. Sejarah akan mengajar. Dan anak muda akan belajar."


Mungkin ramai yang masih tertanya-tanya – pelik mungkin – kenapa saya mula meminati bidang sastera. Ada suara-suara daripada kawan saya sendiri bertanya, ”kenapa daripada seorang yang minat grafik dan komputer, tiba-tiba minat menulis sajak dan cerpen?”, ”sejak bila bertukar minat ni?”, ”dah tak reti nak buat multimedia ke?”, ”budak sains boleh ambil sastera ke?” dan bermacam-macam persoalan lagi menerjah-nerjah diri saya sewaktu mereka membaca cerpen-cerpen dan sajak-sajak awal saya.

Salahkah untuk meminat bidang sastera? Salahkah untuk saya menulis cerpen dan sajak? Jadi pada kesempatan ini ingin saya jawab satu soalan sahaja iaitu ”bagaimana boleh minat sastera?” Kisahnya bermula begini...

Sedari kecil lagi saya minat membaca buku cerita. Selalunya setiap buku yang dibaca akan diulang baca paling kurang 2 kali. Sehinggakan habis buku-buku teks KOMSAS saya sudahi baca sewaktu sekolah rendah lagi. Saya ingat lagi satu penerbit novel kanak-kanak yang amat saya minat sewaktu kecil dahulu, penerbitan Kenari. Setiap kali ada pesta buku, pasti abang saya akan beli beberapa buah buku sebagai koleksinya. dan setiap kali itu saya akan membaca. Cuma agak malas menulis ringkasan setiap buku untuk program NILAM – bukan ’agak’ malas tetapi ’memang’ malas.

Itu cerita saya sewaktu sekolah rendah. Masuk sahaja sekolah menengah, ada satu peristiwa yang tak mungkin saya lupakan. Saya lupa waktu itu saya tingkatan 1 atau tingkatan 2. Tapi yang pasti adik perempuan saya yang umurnya kurang setahun daripada saya membawa satu novel yang dipinjam daripada rakan kelasnya dan ditunjukkan kepada saya. Dia katakan pada saya, ”inilah novel untuk orang remaja”. Apalagi, saya pun bacalah novel itu sampai habis. Kemudian saya ulang baca sekali lagi. Bukan kerana jalan ceritanya bagus, tapi kerana tabiat saya sedari kecil. Ingin saya katakan di sini, itu kali pertama saya baca sebuah novel yang jalan ceritanya daripada awal sampai akhir membuatkan saya meluat. Hampir termuntah.

Saya pun berkata dalam hati, ”Oh, ini ke novel remaja”. Saya ingat nama penulisnya – AHADIAT AKASHAH. Dan saya perhatikan ciri-ciri cover buku itu – ada gambar perempuan. Satu pengeksploitasian yang berkesan (untuk remaja mungkin). Kesan meluat yang teramat itu melunturkan minat membaca dalam diri selepas itu. Kalau baca pun sekadar buku-buku kumpulan cerpen sahaja. Kesimpulannya, buku NILAM saya agak ’bersih’ lagi sewaktu sekolah menengah.

Setiap kali sahaja saya disuakan dengan novel-novel yang dikatakan ’Novel Remaja’ – gambar perempuan sebagai cover buku dan nama penulis yang pelik – saya menolaknya dan mengutuk-ngutuk. Ingin dikatakan pada waktu itu saya tidak tahu membezakan karya sastera dan popular. Jadi karya-karya sastera pun memang saya kutuk juga. Sampai novel-novel KOMSAS pun saya tak baca – tapi seperti yang saya katakan tadi saya dah baca sewaktu sekolah rendah, jadi waktu sekolah menengah saya hanya baca kupasan novel itu sahaja sudah memadai untuk menjawab soalan PMR dan SPM.

Kemudian sewaktu tingkatan 4, saya bertukar sekolah ke KISAS. Di sana saya berkenalan dengan lagi banyak ragam manusia. Sewaktu di tingkatan 5, kawan sebilik saya terlalu minat membaca ’Novel Remaja’. Bila dia baca novel, mulalah saya kutuk-kutuk hobi dia tu. Pada suatu hari, tiba-tiba dia merungut-rungut, ”novel apa macam ni, pening je nak baca. Bosan gila!” saya pun gelak-gelakkan dia dan mengutuk, ”dah semua novel memang macam tu, tak payah la nak baca lagi”. Kemudian diletakkan novel yang dikatakan pening itu di atas meja. Saya pun menjeling dan tengok-tengok ciri-ciri novel itu – ada gambar perempuan dan nama penulisnya pelik. Tapi gambar perempuan itu ada kelainan sedikit daripada gambar-gambar di cover ’Novel Remaja’ yang lain.

Malam itu, usai habis solat isyak, tergerak hati saya untuk membaca blurb novel tadi. ”Aik, lainnya. Macam ini ke ringkasan cerita?” Getus saya dalam hati. Kemudian saya baca prolog novel itu.

”Eh, novel sekarang dah maju ke?” Getus lagi dalam hati. Prolognya sahaja sudah menambat hati saya. Dan pada malam Sabtu itu saya mula membaca novel itu dan saya sudahi membaca novel itu pada hari Ahad. Saya hafal nama penulisnya, FAISAL TEHRANI.

Sejak habis membaca novel 1515 itu, saya mencari semua tulisannya – tidak kira artikel, novel ataupun cerpen. Kemudian kawan saya Rauf (mantan MPR2004) mengajak saya menulis. Mungkin pada waktu itu dia tengok saya beria-ia bercerita tentang novel 1515 itu dan sejak dari itulah saya faham bezanya karya sastera dengan karya popular (bukannya ’Novel Remaja’!!!). Sejak itulah juga saya mula menulis.

Sekian sahaja kisah bagaimana saya mula minat menulis. Bagi yang memang suka membaca novel popular, teruskan membaca. Mungkin kisah-kisah cinta yang kemudiannya diadunkan dengan pengalaman seks (lebih 3-10 mukasurat) itu sesuai dengan jiwa anda. Jika ada yang terasa hati dengan tulisan saya kali ini, saya mohon maaf. Tetapi, INILAH PENGALAMAN SAYA dan INILAH KISAH KENAPA SAYA. Saya harap anda tidak menyalahkan pengalaman saya ini kerana inilah yang telah ditetapkan Allah untuk saya.

Harap semua persoalan di perenggan pertama tadi telah terjawab. Kepada kawan-kawan sewaktu di KISAS, saya bukannya terus meninggalkan hobi saya yang dulu. Hingga sekarang saya masih menerima tempahan untuk membuat persembahan multimedia untuk program-program besar di UIA sampaikan pihak pentadbiran UIA sendiri meminta saya buatkan persembahan multimedia untuk departemen STAD. Ingin saya simpulkan di sini, jangan merendah-rendahkan martabat penulis kerana ada penulis yang lebih mahir dalam bidang komputer (baca=sains&teknologi) daripada anda!

P/S: Cuba teka kenapa saya katakan gambar perempuan dalam novel 1515 itu lain daripada yang lain? (”,)

Puisi Daripada Penghuluwati

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/02/2007 11:35:00 AM

02 January 2007

catatan : Sajak ini terilham selepas hukum gantung ke atas saddam hussein dijalankan.

"....apabila kamu menetapkan hukuman di antara manusia, hendaklah kamu menetapkannya dengan adil" (an-nissa':58)

10 ZULHIJJAH

10 Zulhijjah

Langit arafah

merah metah

Dunia meratap

Tali disentap

Bush meleret senyum :

Adil sungguh!

Gemulah Saddam :

Esok bumi pasti berpesta

Bila Bush hilang kata

-izzah- penang 1138am

Hadiah Tahun Baru Daripada Kak Rai

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/01/2007 09:40:00 PM

01 January 2007

Assalamualaikum

Dengan ini penyimpan mohor besar mentor MPR ingin mengumumkan dengan sukacita dan sukarianya:

Aku bukanlah penulis besar
masih banyak yang perlu kubelajar
kutekuni blogku dengan sabar
setelah aku merasa tercabar
oleh mentor dan protege MPR

Jemputlah ke http://mudajauhari.blogdrive.com. Pelawat pertama dari geng MPR akan diberi hadiah misteri hehehe!

p/s: akhirnya yang tunggu telah tiba, oh yeahhhh.. link telah dibuat, sila semak di sidebar bahagian mentor MPR -faizal-

Puisi

Tinta mantan mpr 2006 pada 1/01/2007 01:38:00 PM

marilah sama - sama kita menikmati puisi yang tidak seberapa ini

SEMABRUR HAJI

Rinduku pada bumi Mekah,
Tempat mastautin semulia Kaabah,
Waktu bersinar purnama Zulhijjah,
Baitullah tumpuan jutaan jemaah.

Bumi ini tenangnya dalam sesak manusia,
Mencari damai abadi di setiap inci
Masjidil Haram yang suci.

Wilayah Adam dan Hawa mengukir sejarah,
Bertaut cinta selepas bermusim terpisah,
Di tengah lapang Padang Arafah,
Jemaah berwukuf kemuncak ibadah.

Demi nama Tuhan Yang Maha Tinggi,
Mukmin mengharap semabrur haji.


-faizal-
Berita Minggu
31dis2006