Di mana kita

Tinta mantan mpr 2006 pada 3/04/2007 08:01:00 PM

04 March 2007

Bismillah
Oleh Amli Halimi

Jumaat lepas, usai solat jumaat, saya pergi ke kedai buku mahu mengintai-intai majalah baru keluaran mac. Entah kenapa hati tergerak membelek Dewan Sastera. Belek punya belek. Terlihat satu artikel bertajuk "MPR Edisi ke-20: Suatu Pembaharuan Positif."

Hati rasa tertarik untuk meneruskan intaian. Saya membuka halaman seterusnya. Melihat gambar teman-teman seangkatan MPR 2006, terimbau beberapa kenangan lampau. Tanpa berfikir panjang, saya terus membelinya.

Sampai di rumah, saya terus membaca tulisan Kak Nisah. Beliau memulakan tulisan dengan imbauannya ketika mengikuti MPR dulu. Secara ringkas Kak Nisah menceritakan pengalamannya. Beliau turut menceritakan bagaimana pembacaannya berkaitan dunia sastera pada ketika kakinya melangkah ke alam MPR. Antara tujuannya bukan untuk berbangga-bangga, tapi mahu adik-adiknya bangkit dari lena. Beliau membandingkan bagaimana pembacaan peserta MPR 2006. Pengetahuan kita berkaitan karya sastera, terlalu rendah.

Antara lain yang Kak Nisah sentuh bagaimana sesi perkenalan MPR 2006 dijalankan. Para mentor tidak menjalankan sesi tersebut sebagaimana sistem lama dengan masing-masing memperkenalkan diri di hadapan. Kenapa begitu? Kerana mereka yang aktif dan terus menulis, pasti namanya akan terus lekat dalam ingatan. Bukan di hati mentor sahaja, tetapi merangkumi jiwa-jiwa editor majalah, pembaca bahkan semua.

Saya teruja dengan tulisan Kak Nisah. Saya juga tertanya-tanya, di manakah saya? Di manakah kita semua?

Wallahu a'lam

1 komen:

Zaid Akhtar said...

Salam.
Ya, Ustaz Amli, di mana anda?
Lama tak dengar cerita