Surat Zulfazlan Jumrah di Ruangan Surat Pembaca , Berita Harian

Tinta mantan mpr 2006 pada 6/28/2007 02:01:00 PM

28 June 2007

SUBJEK SASTERA MENJANA PEMBINAAN MODAL INSAN.
Sejarah telah membuktikan, peranan sastera dalam memangkin semangat patriotisme ketika zaman pramerdeka tidak dapat dinafikan. Nama-nama tokoh yang masyhur yang menyalirkan ideologi dan pemikiran genius mereka seperti Pak Sako, Za'aba, A. Samad Said, Usman Awang (sekadar menyebut beberapa nama) sememangnya tidak dapat disangkal jasa dan pengorbanan mereka dalam menuntut kemerdekaan daripada penjajah melalui titisan pena.

Jika tidak pun, kita seharusnya berbangga kerana mempunyai maha karya Sulalatussalatin atau Sejarah Melayu yang telah didokumenkan oleh legenda persuratan Melayu Tun Sri Lanang yang ternyata menjadi rujukan dan panduan kita dalam mengenal susur galur keturunan dan menjadi azimat penting untuk membina peradaban kehidupan.

Akan tetapi, apabila negara kian mendaki gunung kemajuan, peranan sastera dilihat semakin kurang peranannya dari hari ke hari. Hal ini tidak termasuk 'pelacuran' yang kian dicemari kesuciannya melalui penggunaan bahasa rojak dan pelbagai penyalahgunaan bahasa dalam pelbagai aras kehidupan yang kian kompleks. Lebih menyayat hati, sastera dilihat sebagai satu subjek 'kelas kedua'' di sekolah apabila semakin banyak sekolah yang tidak mahu menawarkan subjek Kesusasteraan Melayu kerana mereka beranggapan subjek Kesusasteraan Melayu hanya dianggap sebagai subjek 'merah mata' dan pelajar yang mengambil subjek ini ialah mereka yang tercicir dalam pelajaran. Buktinya, satu berdasarkan sumber Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, Kementerian Pelajaran, data menunjukkan bilangan pelajar yang mengambil mata pelajaran ini semakin menurun apabila jumlah kelasnya berkurangan kepada 982 kelas berbanding 1059 buah kelas pada tahun lalu

Senario ini ternyata amat menyedihkan. Ia menggambarkan seolah-olah peranan sastera yang pernah menjadi pemangkin semangat patriotik ketika negara hendak mencapai kemerdekaan 50 tahun dahulu kian di pinggir ke tepi. Malahan, beberapa tokoh sastera yang sudah terlebih layak mendapat pengiktirafan di peringkat nasional tidak mendapat haknya dengan cukup adil dan saksama.

Seharusnya, sebagai warga pascamerdeka, kita seharusnya melihat sastera sebagai satu perkara yang mampu menjana pembinaan modal insan yang dicanangkan oleh Perdana Menteri. Hasrat yyang tulus ini sewajarnya mendapat perhatian yang meluas kerana hanya dengan cara ini kita mampu bankit dengan penuh bermaruah. Usah mempersoalkan tentang perkara yang telah menjadi sejarah, kerana bangsa yang berjaya ialah bangsa yang belajar daripada sejarahnya sendiri. Akhir kata, cintailah dunia sastera!

ZULFAZLAN JUMRAH,
Fakulti Pengajian Pendidikan,
Universiti Putra Malaysia.

salam dari Nissa' Yusof

Tinta mantan mpr 2006 pada 6/28/2007 01:56:00 PM

Salam Penulisan.

Sekarang sudah masuk separuh bulan Jun. Secara umumnya ramai yang akan kembali sibuk pada bulan Julai. Selamat menyibukkan diri, teruskan menimba ilmu.

buat bangsal di pulau daik,
menahan taut sambil mengilau,
kalau asal benih yang baik,
jatuh ke laut menjadi pulau.

moga kita semua menjadi benih yang baik, dalam apa jua bidang!

-Nissa' Yusof-

Tahniah, tahniah dan tahniah lagi

Tinta mantan mpr 2006 pada 6/23/2007 10:23:00 AM

23 June 2007

Tahniah kepada mereka yang bakal jadi orang kaya baru atau pun yang akan menjadi semakin kaya.. Tahniah sekali.. Teruskan berusaha..

p/s: moderator jugak yang tak kaya kaya lagi..

-faizal the moderator-

Mengapa menulis?

Tinta mantan mpr 2006 pada 6/13/2007 03:13:00 PM

13 June 2007

Ini sekadar persoalan biasa yang sering diajukan kepada seorang penulis atau diajukan sendiri oleh penulis kepada dirinya. Sekadar memberi pendapat, jadi mengapa sebenarnya menulis.

Pada saya, saya menulis pada mulanya sekadar mengisi masa, kemudian untuk mendapatkan kepuasan, selain daripada itu, untuk menyatakan sesuatu perkara dalam kalimah - kalimah yang dapat saya bina sendiri.

Malah apabila saya bertanya kepada diri saya, mengapa menulis? Saya katakan saya ingin menjadi seseorang yang jujur melalui tulisan saya, tetapi soalnya, sejauh manakah kejujuran itu? Soalan ini tidak dapat saya jawab dengan jujur kerana adakalanya saya berasa saya tidak jujur apabila saya menulis.. kadang - kadang jer la.. bukan setiap kali menulis tidak jujur..

Walau bagaimanapun. menulis ini suatu perjuangan.. yang semestinya mesti jujur dan ikhlas..

Barangkali jangan berhenti bertanya mengapa menulis..

-faizal-

Tahniah....!

Tinta mantan mpr 2006 pada 6/04/2007 10:42:00 AM

04 June 2007

Tahniah buat Kak Nisah yang telah selamat melahirkan puteri ke-4 pada 2 Jun 2007. Moga nanti dia menjadi anak yang solehah.

Santai

Tinta mantan mpr 2006 pada 6/04/2007 10:35:00 AM

Tinta Maya Nissa' Yusof


Salam puisi, cerpen dan novel.

Saya rindu untuk lihat blog ni aktif dan sibuk. Macam sewaktu mula-mula dilahirkan dulu. Rasa-rasanya masa kita semua masih panas-panas lai dengan MPR, ramai yan tak henti-henti menulis di sini. Sampai sehari boleh ada dua tiga post!

Tidak ada tajuk rasmi dalam tulisan kali ini, cuma secara santai saya ingin bincangka Mengapa mantan-mantan MPR ramai yang hilang?

Beberapa sebab yang dapat saya kenal pasti,

1) Teknologi

Pada tahun-tahun sebelum 2000, penggunaan teknologi tidak seberapa. Emel pun ramai yang tak ada. Telefon bimbit lagilah susah nak jumpa. Jadi peserta-peserta hanya boleh bertukar nombor telefon rumah dan alamat. Seandainya mereka berpindah rumah, terus, ruan perhubungan hilang.

2) Umur

Sebelum batch kita, had umur peserta bermula dari pelajar sekolah menengah (saya tidak pasti berapa), jadi, kebanyakannya remaja-remaja yang masih boleh dipanggil 'anak kecil' di samping ada juga yang sudah 'besar panjang'. Perbezaan umur sebegini mungkin menyukarkan mereka untuk terus berhubung. yang agak kecil malu dan segan dengan abang2 dan kakak2.

3) Tiada tempat pertemuan

Blog MPR 2006 adalah blog pertama dalam sejarah MPR. Sebelum ini cuma ada Yahoo Groups dan beberapa group yang tidak berjaya mengumpulkan semua mantan. Maka mereka tidak mempunyai tempat atau ruang yang bebas dan mudah untuk berhubung, seperti di blog ini.

Cukup sekadar tiga. Apa yang mahu saya gariskan di sini ialah kita (batch 2006) tidak menghadapi masalah-masalah seperti di atas. Bahkan kita ada lebih lagi. Ramai yang sudah mempunyai blog. Jadi seharusnya kita terus berhubung antara satu sama lain. Sekurang-kurangnya di blog ini. Setakat ini, ada beberapa orang yang saya 'tak nampak'. Ini satu petanda yang kurang baik. Jadi, ayuh! Marilah kita sama-sama meriahkan kembali ruang ini. Bak kata orang, biarlah jauh di mata, asalkan dekat di hati.

Teruskan berkarya. Tulis dan hantar. Walaupun tidak tersiar (macam karya saya), kita mesti terus berusaha. Hadapilah segala rintangan, menulislah walaupun dalam hati. (yeke?)