Cucuk-cucuk Jarum Peniti: HSPM yang rahsia?

Tinta jarum.peniti pada 12/03/2010 11:47:00 AM

03 December 2010

Masa gosip hujung bulan November, keputusan HSPM akan keluar, ramai orang menunggu nama-nama pemenang diumumkan. Iyalah Hadiah Sastera Perdana Malaysia yang dua tahun sekali itu tentu sekali dinanti-nantikan. Sampai majlis, keputusan langsung tidak tembus akhbar, JP hairan juga. Perahsia sungguh penganjuran HSPM kali ini.

Dengar-dengar gosip juga, keputusan memang sengaja tidak mahu diumumkan awal-awal, khuatir nanti ada kejadian kecam mengecam serta mempertikaikan kewibawaan pemilihan pemenang. JP dengar-dengar sahaja. Betul atau tidak, JP tidak tahu.

Bagi JP, kalau pemilihan pemenang itu dilakukan dengan betul dan mengangkat siapa yang layak menang, tiada apa yang perlu ditakutkan dengan bunyi nyamuk-nyamuk itu hatta nyamuk Aedes sekali pun. Tetapi kalau sebaliknya, memang patut rasa gentar dan risau juga.

Kalau difikir memang patut pemilihan pemenang HSPM dibuat dengan teliti kerana pemenang HSPM selalu dijadikan tanda aras sastera Malaysia. Kalau tanda aras pun tenggelam timbul, susahlah sastera Malaysia nak sampai tahap Hadiah Nobel.

Apa-apa pun, tahniah kepada semua pemenang HSPM 2008/2009

Jarum Peniti: Terkilan tidak dapat makan sate kerana tak dapat datang ke majlis.

0 komen: