Cucuk-cucuk Jarum Peniti: Rumah Siap Pahat Berbunyi (HSPM)

Tinta jarum.peniti pada 12/09/2010 11:37:00 AM

09 December 2010

Keputusan HSPM sudah diketahui, JP rasa sungguh berbangga melihat deretan nama-nama yang ada. Walaupun JP ada sedikit hairan melihat ada anugerah yang tiada pemenang. Sampai begitu tenatkah mutu sastera kita sampai tiada pemenang untuk kategori terbabit. Atau hasil karya sasterawan tempatan tidak sampai taraf selera penel penilai? Ha.. yang itu JP tidak tahu.

Kalau melihat kategori umur pula, JP lihat, penerima paling muda pun dalam lingkungan 25 tahun dan ke atas. Itupun kategori sajak. Cerpen dan novel, jauh panggang dari api. Kebanyakan pemenang merupakan otai dalam dunia sastera. Jadi, JP bisik pada rakan JP, perjalanan sasterawan muda kita masih jauh lagi. Lepas itu kawan JP bisik balik pada JP, kalau fikirkan bagaimana karya orang muda yang berjiwa muda dengan fikiran muda hendak dinilai oleh penel penilai yang berusia? Tentu mereka akan cenderung memilih karya yang dekat dengan diri mereka. JP diam sahaja. Isu ini sudah lama bangkit. Kalau tidak, takkan wujud pertentangan pemikiran Orang Muda dan Orang Tua semasa zaman 50-an. Tapi JP percaya, panel penilai yang dipilih adalah dari intan yang terpilih dan bukan sebarangan.

Biasalah bila mana-mana anugerah, mesti ada kes rumah siap pahat berbunyi. Barulah ada warna-warni sedikit dalam dunia sastera kan?

Jarum peniti: Tak pernah ketuk pahat.

0 komen: