Mengapa menulis?

Tinta mantan mpr 2006 pada 6/13/2007 03:13:00 PM

13 June 2007

Ini sekadar persoalan biasa yang sering diajukan kepada seorang penulis atau diajukan sendiri oleh penulis kepada dirinya. Sekadar memberi pendapat, jadi mengapa sebenarnya menulis.

Pada saya, saya menulis pada mulanya sekadar mengisi masa, kemudian untuk mendapatkan kepuasan, selain daripada itu, untuk menyatakan sesuatu perkara dalam kalimah - kalimah yang dapat saya bina sendiri.

Malah apabila saya bertanya kepada diri saya, mengapa menulis? Saya katakan saya ingin menjadi seseorang yang jujur melalui tulisan saya, tetapi soalnya, sejauh manakah kejujuran itu? Soalan ini tidak dapat saya jawab dengan jujur kerana adakalanya saya berasa saya tidak jujur apabila saya menulis.. kadang - kadang jer la.. bukan setiap kali menulis tidak jujur..

Walau bagaimanapun. menulis ini suatu perjuangan.. yang semestinya mesti jujur dan ikhlas..

Barangkali jangan berhenti bertanya mengapa menulis..

-faizal-

0 komen: